5-letni program rozwoju szkoły na lata
2010-2015
Publiczna SzkoŁa Podstawowa
im. Adama Mickiewicza
w Borze Zajacińskim
Bór ZajaciŃski 78
42-142 Przystajń
Misja
Szkoły Podstawowej
im. Adama Mickiewicza
w Borze Zajacińskim
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Borze Zajacińskim wychowuje
i uczy swych uczniów na dobrych obywateli , odpowiedzialnych za swe czyny
i codzienne postępowanie, z nadzieją i ufnością pokładaną w młodości, zgodnie
z dewizą szkoły:
„ Tam sięgaj , gdzie wzrok nie sięga . Łam czego rozum nie złamie”.
Wizja
Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza
w Borze Zajacińskim
Szkoła do której zmierzamy:
Jest twórcza – uczy i rozwija, tworzy możliwości rozwijania talentów i zdolności uczniów. Uczniowie wiedzą czego mają się uczyć i oceniani są według jasnych
i jawnych zasad. Przestrzegane są prawa dziecka i ucznia; szkoła jest wrażliwa na opinie uczniów i rodziców, ucząca zasad budowania dobrej wspólnoty.
Uczy myśleć i rozumieć świat czyli uczy twórczego i krytycznego myślenia oraz samodzielności w podejmowaniu decyzji, wiedza i umiejętności zdobyte w szkole pomagają uczniom zrozumieć i rozwiązywać realne problemy swej szkoły, miejscowości, własnego kraju i współczesnego świata.
Ma własne oblicze i jest otwarta – urządza imprezy środowiskowe, dba o tradycje
i poczucie tożsamości patriotycznej, pokazuje jak praktycznie można realizować wartości
i ideały, umożliwia korzystanie z pracowni komputerowej i ICIM dla uczniów i rodziców.
Jest bezpieczna i zdrowa – wolna od patologii, przemocy, zagrożeń, prowadząca wychowanie prozdrowotne, dbająca o higienę psychiczną dzieci, dająca wsparcie rodzicom, rozwijająca integracyjne formy pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie, zapewniająca wychowanie moralne, prorodzinne, tworząca przyjazny klimat
i dobre wspomnienia.
Przygotowuje do życia – daje uczniom umiejętność dobrego komunikowania się
ze światem, samodzielnego uczenia się, praktyczne i przydatne w życiu umiejętności, ufność we własne siły, zaradność w trudnych sytuacjach, orientacje w środowisku społecznym
i przyrodniczym, umiejętność współpracy w grupie i korzystania
z technicznych środków komunikacji.
I Koncepcja pracy szkoły
Lp. |
Zadania |
Obszar |
Spodziewane efekty |
Termin realizacji |
1. |
Podniesienie efektów kształcenia |
Zarządzanie strategiczne |
Wysokie wyniki ze sprawdzianu szóstoklasisty potwierdzające podejmowane działania przyczyniające do poprawy wyników nauczania |
Przez cały okres objęty planem |
2. |
Zwiększenie udziału rodziców w życiu szkoły. |
Zarządzanie strategiczne Praca wychowawcza |
Większe zaangażowanie rodziców w życiu szkoły. Zwiększenie frekwencji rodziców na spotkaniach w szkole oraz zaangażowanie podczas imprez szkolnych. |
Przez cały okres objęty planem |
3. |
Rozwój i doskonalenie pracy szkoły |
Jakość edukacji PSP |
Podwyższenie jakości pracy szkoły. Zaspokojenie potrzeb |
Przez cały okres objęty planem |
4. |
Współpraca z WOM oraz SOD w Częstochowie |
Jakość edukacji PSP |
Dobrze przygotowana i zaangażowana kadra. Podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie nowych przez nauczycieli. Wprowadzanie nowych metod nauczania. |
Przez cały okres objęty planem |
5. |
Promocja szkoły |
Promocja Warunki działalności szkoły |
Pozytywny wizerunek szkoły w środowisku, pozytywna współpraca ze środowiskiem lokalnym i mediami. Spełnianie oczekiwań edukacyjnych środowiska. Efektywna współpraca |
Przez cały okres objęty planem |
6. |
Bieżąca aktualizacja strony internetowej szkoły |
Promocja |
Prezentacja szkoły na zewnątrz. Upowszechnianie osiągnięć szkoły, przekazywanie wszelkich informacji z życia szkoły, publikowanie aktualnych dokumentów. |
Przez cały okres objęty planem. |
II ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
Lp. |
Zadanie |
Obszar |
Spodziewane efekty |
Termin realizacji |
1. |
Podnoszenie kompetencji zawodowych nauczycieli
|
Nauczyciele |
Nauczyciele posiadają pełne kwalifikacje zawodowe. Rozwój zawodowy i doskonalenie warsztatu wpływa pozytywnie na jakość pracy nauczycieli. Aktywny udział nauczycieli
zewną zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego. |
Przez cały okres objęty planem |
2. |
Doskonalenie nauczycieli |
Rozwój zawodowy nauczycieli |
Wzrost poziomu umiejętności nauczycieli. Zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego. Kadra przygotowana jest pod względem merytorycznym i wychowawczym do procesu kształcenia. |
Przez cały okres objęty planem |
3. |
Ciągłe i systematyczne rozbudowywanie bazy lokalowej i dydaktycznej. Wyposażania w pomoce naukowe, dydaktyczne i programy multimedialne |
Warunki działalności szkoły |
Dobrze rozwinięta i bogato wyposażona baza umożliwia osiągnięcie wysokiej jakości pracy. Sukcesywne doposażanie w pomoce naukowe i programy multimedialne, projektory, laptopy, tablice interaktywne zapewniają wysoki poziom kształcenia.
poziom nauczania. |
Przez cały okres objęty planem |
4. |
Pozyskiwanie środków z projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskich |
Warunki działalności szkoły |
ü utworzenie miejsca zabaw dla klas I-III w ramach programu „Radosna szkoła”, ü realizacja programu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” ü realizacja programu rządowego „Szklanka mleka” oraz „Owoce w szkole” ü realizacja projektu unijnego w ramach EFŚ „Mała nowoczesna szkoła”
ü
|
Przez cały okres objęty planem |
5. |
Zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczniom i pracownikom na terenie szkoły |
Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy |
Uczniowie i pracownicy mają zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy. |
Przez cały okres objęty planem |
6. |
Zapewnienie opieki uczniom podczas zajęć organizowanych przez szkołę oraz podczas przerw między zajęciami |
Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy |
Zminimalizowanie ryzyka wystąpienia wypadków na terenie szkoły i poza nią. Nauczyciele sprawują dyżury na korytarzach. |
Przez cały okres objęty planem |
7. |
Doskonalenie jakości dokumentów prawa wewnątrzszkolnego i dokumentowania pracy szkoły |
Kierowanie szkołą, obieg informacji |
Sprawne i przejrzyste funkcjonowanie szkoły, łatwy wgląd w dokumenty szkolne przez osoby do tego uprawnione |
Przez cały okres objęty planem |
III KSZTAŁCENIE
Lp. |
Zadanie |
Obszar |
Spodziewane efekty |
Termin realizacji |
1. |
Coroczne zatwierdzanie szkolnych programów nauczania oraz tematyki zajęć. |
Programy nauczania |
Uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności potrzebne do uzyskiwania promocji. Są przygotowani do kontynuowania kształcenia w gimnazjum. |
Do 15 czerwca każdego roku |
2. |
Aktualizacja zestawu podręczników |
Programy nauczania |
Przygotowanie warsztatu pracy na kolejny rok. Sprawne rozpoczynanie pracy w nowym roku szkolnym. |
Do 15 czerwca każdego roku |
3. |
Zwiększenie wykorzystania technologii informatycznej w procesie dydaktycznym. |
Programy nauczania |
Podniesienie motywacji uczniów do nauki poprzez zwiększenie atrakcyjności procesu edukacyjnego. Uczniowie, a także nauczyciele potrafią zastosować technologię informatyczną (komputery, internet, tablice interaktywne) do wykonania zadań z różnych dziedzin życia. |
Okres objęty planem |
4. |
Przeprowadzanie badania wyników nauczania uczniów z poszczególnych przedmiotów. |
Organizacja procesu kształcenia Przebieg procesu kształcenia |
Nauczyciele mając lepsze rozeznanie, co do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów mogą trafniej dostosować do nich proces kształcenia (metody, techniki, tempo pracy). Znajomość wyników nauczania skłania do weryfikacji warsztatu pracy. |
Koniec I semestru lub koniec roku szkolnego |
5. |
Organizowanie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów zdolnych oraz uczniów |
Organizacja procesu kształcenia |
Uczniowie rozwijają swoje umiejętności, poszerzają wiedzę; mają lepsze wyniki w nauce. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów Wspomaganie rozwoju dzieci. |
Okres objęty planem |
6. |
Organizowanie zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania uczniów. Pozyskiwanie środków unijnych na finansowanie zajęć pozalekcyjnych. |
Organizacja procesu kształcenia |
Uczniowie rozwijają swoje zainteresowania na zajęciach pozalekcyjnych wynikających z planu organizacyjnego, a także realizowanych w ramach projektu unijnego pt.: „Mała nowoczesna szkoła”: z języka angielskiego, z informatyki z historii, z koła przyrodniczo-krajoznawcze. |
Cały okres objęty planem
7.
Opracowywanie/weryfikowanie szkolnych zasad oceniania.
Przebieg procesu kształcenia
Uczniowie i rodzice są poinformowani o wymaganiach edukacyjnych oraz sposobach i formach sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Cały okres objęty planem
8.
Stosowanie metod aktywizacyjnych
Przebieg procesu kształcenia
Podniesienie atrakcyjności zajęć lekcyjnych; lepsze wyniki w nauce.
Cały okres objęty planem
9.
Organizowanie konkursów przedmiotowych, rozgrywek sportowych. Przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych.
Przebieg procesu kształcenia
Rozwój zainteresowań i umiejętności uczniów. Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Cały okres objęty planem
10.
Realizowanie ścieżek między przedmiotowych.
Przebieg procesu kształcenia
Integracja wiedzy i umiejętności; uczniowie utrwalają, łączą i wykorzystują wiedzę zdobytą w ramach różnych przedmiotów
Cały okres objęty planem
11.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty. Monitorowanie losów absolwentów.
Przebieg procesu kształcenia
Wnioski wynikające z badania osiągnięć edukacyjnych uczniów są wykorzystywane w doskonaleniu pracy dydaktycznej szkoły oraz w ewaluacji wewnętrznej. Lepsze przygotowanie uczniów do kontynuowania nauki w gimnazjum.
Cały okres objęty planem
IV WYCHOWANIE I OPIEKA
IV. |
|
|
|
|
Lp. |
Zadanie |
Obszar |
Spodziewane efekty |
Termin realizacji |
1. |
Rekrutacja dzieci do przedszkola |
Wyrównanie szans edukacyjnych i rozwojowych wszystkich uczniów |
Przyjmowanie dzieci do przedszkola odbywa się zgodnie z przepisami prawa. |
Marzec/kwiecień |
2. |
Przestrzeganie praw i obowiązków uczniów |
Wyrównanie szans edukacyjnych i rozwojowych wszystkich uczniów |
Dobra atmosfera w szkole. Pozytywne relacje „nauczyciel-uczeń”. |
Przez cały okres objęty planem |
3. |
Uwzględnienie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów |
Wyrównanie szans edukacyjnych i rozwojowych wszystkich uczniów |
Podniesienie efektów kształcenia. |
Przez cały okres objęty planem |
4. |
Wypracowanie/wdrażanie programu wychowawczego i profilaktyki szkoły |
Praca wychowawcza i profilaktyka szkoły. |
Realizacja i ewaluacja programu wychowawczego i profilaktyki przy czynnym udziale wszystkich podmiotów szkoły. |
Przez cały okres objęty planem |
5. |
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie |
Praca wychowawcza i profilaktyka szkoły. |
Podniesienie poziomu świadomości patriotycznej i obywatelskiej uczniów. |
Przez cały okres objęty planem |
6. |
Promocja zdrowego stylu życia |
Praca wychowawcza i profilaktyka szkoły. |
Zwiększenie świadomości dzieci i młodzieży odnośnie zdrowego stylu życia. Zwiększenie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. |
Przez cały okres objęty planem |
7. |
Podniesienie poziomu świadomości uczniów odnośnie patologii i uzależnień |
Praca wychowawcza i profilaktyka szkoły. |
Zmniejszenie ryzyka związanego z uzależnieniami i patologiami. |
Przez cały okres objęty planem |
8. |
Przeciwdziałanie rozwojowi postaw agresywnych i przemocy w szkole |
Praca wychowawcza i profilaktyka szkoły. |
Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uczniów. |
Przez cały okres objęty planem |
9. |
Opieka i pomoc uczniom rozpoczynającym naukę w szkole |
Praca wychowawcza i profilaktyka szkoły. |
Większe zaangażowanie oraz poczucie identyfikacji ze szkołą uczniów klas pierwszych. |
Przez cały okres objęty planem |
10. |
Motywowanie uczniów do większego wysiłku intelektualnego i pracy nad sobą |
Praca wychowawcza i profilaktyka szkoły i placówki |
Poprawa wyników nauczania i zachowania uczniów. |
Przez cały okres objęty planem |
11. |
Kształtowanie odpowiedzialności za własna edukację i przyszłość (warsztaty edukacyjno-zawodowe) |
Praca wychowawcza i profilaktyka szkoły i placówki |
Zaplanowanie przyszłości zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami. warsztatach edukacyjno-zawodowych w ramach programu unijnego pt.: „Mała nowoczesna szkoła” |
Przez cały okres objęty planem |
12. |
Rozpoznanie potrzeb w zakresie opieki nad uczniami |
Praca opiekuńcza szkoły |
Poznanie oczekiwań uczniów, rodziców i nauczycieli. |
Przez cały okres objęty planem |
13. |
Zapewnienie dostępnych form pomocy uczniom, którzy jej potrzebują |
Praca opiekuńcza szkoły |
Wsparcie uczniów oraz objęcie ich skutecznymi formami opieki. |
Przez cały okres objęty planem |
14. |
Postawa i zachowanie uczniów wskazują na skuteczność działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych szkoły |
Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły |
Moralny, społeczny, emocjonalny i duchowy rozwój uczniów. |
Przez cały okres objęty planem |
15. |
Rozwijanie umiejętności społecznych i psychologicznych |
Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły |
Uczniowie potrafią rozpoznać zagrożenia, rozmawiać o nich i im zapobiegać, współpracując ze szkołą. |
Przez cały okres objęty planem |
V Aspekt gospodarczy
|
|
|
|
|
||
Lp. |
Zadanie |
Obszar |
Spodziewane efekty |
Termin realizacji |
|
|
1. |
Termomodernizacja budynku szkoły związana z wymianą pieca c.o. oraz przebudowa pieca |
Warunki działalności szkoły |
Dobrze przygotowana i rozwinięta baza umożliwia osiągnięcie wysokiej jakości pracy. Dbanie o zewnętrzny wizerunek budynków wpływa na postrzeganie szkoły, usprawnia jej funkcjonowanie, zapewnia wysoki poziomnauczania. |
2009-2014 |
|
|
2. |
Wymiana instalacji elektrycznej wraz z rozdzielniami w budynku szkolnym, malowanie ciągów korytarzowych i klatek schodowych |
Warunki działalności szkoły |
2009-2014
3.
Budowa boiska ogólnodostępnego przy PSP
w Borze Zajaciońskim
Warunki działalności szkoły
2009-2014
4.
Remont sal lekcyjnych i świetlicy szkolnej
Warunki działalności szkoły
2009-2014
5.
Przygotowanie dokumentacji pod budowę Sali gimnastycznej przy PSP w Borze Zajacińskim wraz z zapleczem socjalnym. Ewentualne rozpoczęcie budowy.
Warunki działalności szkoły
2009-2014
6.
Remont posadzek na korytarzach szkolnych
Warunki działalności szkoły
2009-2014
7.
Wymiana drzwi zewnętrznych do kotłowni oraz wewnątrz kotłowni
Warunki działalności szkoły
2009-2014
8.
Remont dachu na budynku szkoły-położenie papy termozgrzewalnej
Warunki działalności szkoły
2009-2014
9.
Przebudowa szatni dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-III
Warunki działalności szkoły
2009-2014
10.
Remont ocieplenia oraz malowanie elewacji zewnętrznej budynku szkoły
Warunki działalności szkoły
2009-2014
11.
Remont modernizacja placu zabaw dla dzieci przedszkolnych i uczniów szkoły
Warunki działalności szkoły
2009-2014
Modyfikacja koncepcji pracy szkoły z dnia 29 listopada 2010 roku w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków EFŚ „Mała-nowoczesna szkoła”(zmiany zanotowano tłustym drukiem)
OPRACOWANY PLAN ROZWOJU SZKOŁY NA LATA 2009-2014 MOŻE ULEGAĆ MODYFIKACJOM W MIARĘ ZMIENIAJĄCEGO SIĘ PRAWA OŚWIATOWEGO I POTRZEB PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ADAMA MICKIEWICZA W BORZE ZAJACIŃSKIM.
Plan rozwoju szkoły opracował zespół nauczycieli w składzie:
Ewa Psykała, Marek Jelonek , Marek Buchwald,
Filak Magdalena, Jolanta Bojarz,
pod przewodnictwem Bogdana Paprotnego
Plan opracowano na podstawie następujących dokumentów:
- · Ustawa o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami
- · Bieżące potrzeby szkoły
Plan wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2009 roku
na mocy Uchwały nr 11 Rady Pedagogicznej z dnia 16 czerwca 2008 roku
……………………………………………………… ………………………………………………….
(data i podpis dyrektora PSP w Borze Zajacińskim) (data i podpis przewodniczącego Rady Rodziców)